Vi har grundliggende set to muligheder. Vi kan enten overgive os til at forsøge at nyde vores krop. Vi kan forblive i illusionen, at vi er nydere. Eller vi kan overgive os til Krishnas arrangement for sine sjæle - nemlig at de skal nydes af Ham. Krishna er den eneste nyder. Sjælens opgave er at blive nydt af Ham.
Det er forskelligen på materialt og åndeligt liv. I materialt liv forsøger vi at nyde en materiel krop og sind, vi forsøger med andre ord at nyde materien, og i åndeligt liv forsøger vi at blive nydt af Gud.
Det bedste valg vi kan tage, er at forbinde os med den Absolutte Sandhed og livets virkelige mening. Hvilke oplevelser vi end har i vores krop - sex, venskab, kærlighed, arbejde, evner, bestræbelser osv. er altsammen at sammenligne med glasskår i forhold til den glæde, der ligger i at lade sig nyde af Krishna.
Det er ikke et spørgsmål om tro. Det kan efterprøves og bekræftiges af enhver, der måtte ønske det. Du ønsker det ikke, og det er helt ok. Ingen tvinger dig. Ikke engang Krishna tvinger dig. Det er den uafhængighed, du har. Vi er små kopier af Krishna. Krishna er absolut uafhængig, så sjælen besidder denne uafhængighed i minimal grad.
De fleste religioner fortæller os ikke den uforfalskede sandhed om Gud. De er blevet forvandskede gennem tiden. Men der den oprindelige, uforfalskede religion er et beviseligt faktum. Det er en yderst sjælden mulighed for sjælen. Det sker kun en gang i milliarder af år, at en sjæl for chance til at høre den uforfalskede sandhed.
Spise, sove, parre sig og forsvare sig kan sjælen gøre i en hvilken som helst livsform. Kun den menneskelige livsfor tilbyder muligheden for at forstå sandheden og meningen med livet.
Krishna siger:
Min kære Arjuna, eftersom du aldrig er misundelig på Mig, vil Jeg hermed give dig denne mest fortrolige kundskab og indsigt. Når du kender den, vil du blive frigjort for alle den materielle eksistens elendigheder. (Bg. 9.1)
Denne viden er kongen over al uddannelse og den mest fortrolige af alle hemmeligheder. Det er den reneste viden, og eftersom den giver en direkte opfattelse af selvet gennem indsigt, er det religionens fuldkommenhed. Den varer evigt og udføres med glæde. (Bg. 9.2)
No comments:
Post a Comment